Monday, May 11, 2009

pagi yang gelap, dan terus gelap.

"kisah di bawah ini, merupakan 100% benar. peduli lah kalau pengarah nak marah aku."

iye. pagi tadi memang agak mencabar lah. biarlah aku subjektifkan dulu dialog pagi tadi.

watak2 adalah seperti berikut.

Pn.Ana
Pengarah.
En.Syah (dlm tune belum gosok gigi, dan rambut serabai)

Babak 1. (di pejabat)

En.Syah sedang menekan2 tetikus untuk menyiapkan quotation lukisan untuk Stadium Hoki. Tetiba Pengarah datang dan bertanya.

Pengarah : syah, (angkat jari jemari bersimbolkan "what's up?, how about my painting?")
En.Syah : Ok je, puan. saya dah pergi stadium tu... tapi memang besarlah kawasan nak letak lukisan, cuma di bataskan dengan DC box tu je.
Pengarah : a'ah...
En.Syah : saya tengok dah ada painting kat situ. gambar pasu dengan tulisan kaligrafi cina. sapa yang buat?
Pengarah : Kawan aku punya tu, eh... lukisan kau tu, mahal sangat lah... tak bleh kurang ke?
En.Syah : Frame pun mahal tu kak. Jadi camna? Saya cuba ekjas lah... petang ni saya bagi ye?.
Pengarah : ok... (terus menuju ke bilik Pn.Ana)

Babak 2.
Kerani 1: En.Syah, Pn Pengarah nak jumpa, nak bertanya pasal cuti En.Syah, kenapa panjang sangat?.
En.Syah: Baik... Nanti saya follow up. (terus menuju ke arah Pengarah)
Pengarah: Kau cuti ni, nak gi mana lama2?...
En.Syah: errr... nak uruskan perkahwinan saya... (buat gaya sarungkan cincin di jari)
Pengarah: eh, tak shakap pun... tak jemput pun... ai.. dengan saya pun tak jemput?.
Pn.Ana: (dalam keadaan muka yang nak kena sepak),baguslah kau nak kahwin ni, ubah la perangai budak budak tu...
En.Syah: hah??? budak budak apa nye kak??.
Pengarah: A'ah... Jangan pakai selipar lagi... Dapat orang mana?.
En.Syah: What?. Saya dapat orang Kedah.
Pn.Ana: Kau tu, ubah perangai... macam budak budak...
En.Syah: Eh... Baguslah jadi budak budak, takdelah serius je.. Aih kak, pagi pagi dah buat perangai... Tak dapat ke malam tadi?
Pn.Ana: Jadilah matang sikit... Tak payah lah jadi budak budak. (waktu ni, serius tangan aku dah ringan nak sepak dia).
Pengarah: dah dah... Bila majlis?...
En.Syah: Bulan 12.
Pengarah: Lama lagi... kenapa awal sangat dah nak siap itu ini.
En.Syah: ouh... Saya dapat orang kedah, tapi dia takde kat M'sia... jadi kena lah siapkan semua awal2...
Pengarah: takde kat Malaysia?..
Pn.Ana: Kau tu, bila dah kahwin, jangan lah jadi budak budak.. terkejar kesana sini... (serius, aku nak sepak dia dah... tapi aku sabar lagi sebab depan pengarah). Jangan pakai selipar lagi.
En.Syah: AAA? BILA PULAK AKU PAKAI SELIPAR?. NI ELOK JE PAKAI KASUT?.
Pengarah: Aaa... Kat mana tadi Syah.. Aaa... dapat orang mana?... Kau tak jemput pun aku... aiii... dapat orang jauh, bawak bawak le berjumpa aku ni aaa... Kat mana orang rumah kau?.
En.Syah: Orang Kedah. Tapi mengajar di Borneo...
Pengarah: ouh ke... aku sebenarnya, nak guna ramai orang waktu kau cuti ni... kan ada hoki tournament tu...
Pn.Ana: Bagilah dia cuti, karang susah pulak.
Pengarah: (berkerut kening) eh... Saya yang bagi cuti. Bukan you yang decide cuti dia. Takpe syah. Kau cutilah.. Nanti dah settle semua, jangan lupa jemput...
En.Syah: Ok je puan. Saya jemput puan ajelah, majlis kat johor je saya jemput, kat kedah, macam tak payah je... Budak budak opis ni, tak payah jemput... buat menyemak je kat majlis saya... (rasa mcm best je kuarkan statement ni)
Pengarah: (tersenyum kelat).

Babak 3.
Di kedai gunting rambut.

En.Syah : Aneeey... Kasik abes rambut i...
Tukang gunting : Ok Boss.

(3 minit selepas di kedai gunting)




Babak 4.
Di Pejabat. En.Syah sedang memantau kerja di kaunter. Kelihatan pengarah baru habis berbincang. Pengarah menghala ke pintu keluar.

Pengarah: Eh, mana rambut? Hilang?
En.Syah: Iye. Baru je tadi potong.
Pengarah: Sempat je potong waktu kerja?.
En.Syah: Sempat je. Kejap je pun. 10 minit. Tak macam orang lain, makan pagi pun sampai 2 jam.
Pengarah: (tersenyum kelat).

Best kan tempat kerja saya, kan?.
Best dapat Ketua Bahagian yang perasan bagus. Sebenarnya, mulut aku dah gatal nak cakap ayat ayat berikut depan Pn.Ana tadik..
"Biarlah saya macam budak budak, at least saya dah masuk Universiti, dan gaji saya lebih besar dari awak. Kau?. STPM je kan?. Kecohlah kau betina."

atau

"Kenapa akak sibuk serang peribadi saya?. Saya tak kacau kakak pun, sebab saya tahu, akak bangang, tak pandai apa2 pasal office ni. sekolah pun tak habis, anak beranak tonggang langgang, kufur nikmat, .... dan lagi cercaan yang berbisa".
tapi, saya masih lagi manusia. dan, masih lagi waras.

cuma jangan suruh saya berhenti jadi budak budak. nanti semua orang tak suka bila saya serius...


Lini, Tuck, dan Ming Ming jugak... wanderpets datang membantu.... ouh, ini seriusss...

cheers, mate.

2 comments:

Azmi Noor Hamzah said...

ahh...ko tackle je pn.Ana 2, toron pastu tggal sblm kawen..at least sblm kawen dosa kurang skit kalo timbah kati..tak pun lu bagi aje dodol wak saimin, bace2 sket..hahaha

in.cek.syah said...

kau kan dah tgk aritu bagaimana rupa alah dia.

masih berselera lagi kah?

fak!